Saturday, June 9, 2012

Sponge Cheese Cake


BAHAN2

6 keping slice cheese / 100gram cream cheese

300ml susu segar

100gram butter

6 biji telur asingkan putih n kuning cam atas neh

125gram gula kastor
 (nie utk nak manis,slalu aku wat 100gm je,jage kesihatan katekan)

100gram tepung gandum (jgn lupe ayak eaa)

last nyee esen vanilla (tok wangi..x de r hanyir)

CARA2

1.Siat2 cheese jadi kecik


2.Cheese yang dah disiat tu,korang campurkan ngan susu segar

3.Masakan kat atas api yang kecik, smpai cheese cair 
(ingat,jgn lupa kacau,if x kacau (kacau setiap saat),nanti cheese melekat kat bawah)

4.Masukan pulak butter ,kacau smpai butter tu cair.

5.Tutup api n sejukkan

6.Dalam bekas yang lain, pukul gula dengan putih telur guna mixer smpai kembang n jadi meringue.
(ingat smpai jd meringue ok,if x,nanti x jadi)
proses neh plg penting,if korang pukul2,x kembang2 gak,korang menyerah je r,kene buat lain
sbb kompem x jadi,kne check betol2.yag putih telur tu x de cmpuran lain cam (kuning telur,minyak,air) sbb tu r x leyh nak kembang , make sure bowl korang tu bersih n kering
ha..meringue neh.if kowank terbalikan bowl tu,die x kan jatoh,nengok cam pic bawah neh




7.Ambik bekas lain, pukul kuning telur smpai die kembang

8.Sediakan bekas yang sedikit besar,masukan sebatian cheese, susu n butter tadi tu.

9.Masukan kuning telur yang da dipukul 

10.Masukan tepung sikit demi sedikit. kaup, jangan masukan sekaligus, nanti berketul2 lak, 
pakai pemukul tangan je, (tapi d sebabkan aku malas, pkai mixer je wat low speed)

11.Letak 2 titik esen vanilaa vanilleee..huhu

12.Akhir sekali,korang letak meringue tu,wat cara kaup balik smpailah adunan tu jadi rata (comel molek)..ha..pkai senduk kayu je senang.

13.guna loyang yg saiz 20cm tu, sapu butter keliling permukaan loyang tu.n masukan adunan yg da rata tu..

14.Ha..ape lagi..masukan lah dalam oven cantik korang tu.. hehe.. 170 celcius untuk 30 menit pertama
140 celcius untuk 50 menit keduee..:) ..if nak taw masak ke lom.cucuk ngn lidi satee..if adunan melekat kat lidi, bakar lagi..smpai lah korang rase kek korang tu da masak sempurna..

15.ingat..kek nie ..memang sangat lembut..cm bantal..sponge kan katekan..cutteee gituu..SLAMAT MENCUBA..


b4 nie..kak senior aku ade bawak blek hostel kek neh.so.aku mntak r resepi neh,n..aku  pon cube r wat..banyak kali gak wat da..kek neh leceh kot nak wat..tp..yang aku suke tu,die pakai slice,x de r mahal sgt kos nak wat die..if sebelom neh time tgktn 5..aku ade cube wat chese cake yg pkai cheeder kot..x ingt r..tp..tu menang ag besh..sbb ade biskut kat bawah tu..lagi leceh..kne wat 2 adunan..so..nie better r..huhu..cake lain aku x cube lak ann..sbb aku suke cheese cake..so..aku wat bnde yang aku sukee je.. huhu

if korang nak tanyee ke ape..msg je FB aku keyh..click http://www.facebook.com/sodabachin?ref=tn_tnmn

No comments:

Post a Comment